Skip to main content

DIY Wrap

Assalamualaikum...

Hari ini saya nak bercerita tentang DIY Baby Wrap. Sebenarnya saya ada Ring Sling & Mei Tai. Tapi teringin nak DIY Wrap. Ring Sling tu kawan saya bagi. Mei Tai pulak saya jahit sendiri. Dua2 pun saya tak guna...Ring Sling pernah guna sekali dua.. Mei Tai pun sama. Saya rasa agak susah nak ikat2...hihihihi...Sebenarnya kalau selalu guna mesti tak rasa susah...Kan pepatah ada cakap 'Practice Make Perfects' (pepatah mat salleh..hihihihi)

Ini DIY Mei Tai saya...Kena belajar lagi ni...


Now, hati terasa macam nak DIY Wrap pulak. Angan2 tu  macam2....Ada masa tak agaknya ek?hihihi..InsyaAllah nak seribu daya, tak nak seribu dalih....

Dengan bantuan MR GOOGLE, saya jumpa beberapa blog yang ajar cara DIY Wrap. Sesiapa yang nak try DIY, boleh rujuk link-link ni : 


Daripada pembacaan saya tentang Wrap, Ada dua jenis yang popular :-
  1. Stretchy Wrap - Dibuat dari kain yang memberi seperti Knit Jersey
  2. Woven Wrap - Dibuat dari kain yang tidak memberi seperti Kain Muslin, Cotton Gauze, Osnaburg

Stretchy Wrap ini lebih sesuai untuk newborn. Jika bayi dah bertambah berat lebih sesuai guna woven wrap sebab stretchy wrap baby mudah meloyot ke bawah.

 
Disebabkan baby Ammar dah 8bulan & berat dah lebih 8kg, wrap yang sesuai utk Ammar adalah Woven Wrap. So, next week gaji ummi nak pergi Nagoya atau Jakel nak cari kain untuk DIY Wrap.

#Misi perlu disiapkan sebelum 10Oct2014

Syazwani Mohd Noh
Shaklee Independent Distributor
ID Shaklee : 888841
HP: 013-6859903
Email:diwanie_mnz84@yahoo.com.my

Comments

Popular posts from this blog

Jom Ambil Tahu Apa Maksudnya Non GMO & GMO?

Sebelum ini saya tak pernah pun ambil tahu pasal GMO or NON- GMO...Sejujurnya dengar pun tak pernah. Tapi lepas jatuh cinta dengan Shaklee & ambil ESP, baru lah saya cuba mencari ilmu tentang Non GMO. Maklumat ini saya baca dari blog , http://ilmansofea.blogspot.com/2014/02/apa-maksud-non-gmo.html .  NON GMO Maksud NON- GMO adalah :- Bahan yang TIDAK DIUBAH SECARA GENETIK atau bahasa mudahnya BAHAN MAKANAN YANG TIDAK DICAMPUR DENGAN BAHAN KIMIA YANG BOLEH MEMUDARATKAN KESIHATAN. Contoh bahan kimia adalah baja kimia. Selalunya kalau makanan bukan dari baja organik memang ada kesan sampingan. Lebih-lebih lagi makan yang diproses untuk dijadikan makanan segera. Contohnya kacang soya yang dikotakkan, kita perlu ambil tahu bahan2 dan cara pemprosesannya. Jika ia tidak dari kacang soya organik, ianya mengandungi khasiat yang rendah &kandungan NITRAT yang tinggi. Kandungan NITRAT yang tinggi boleh membawa kepada KANSER. GMO GMO (Genetically Modified Or

Aktiviti Menyusun Kasut...

Tajuk entry macam...'Eleh susun kasut'. Macam tak ada aktiviti yang lagi best je ek untuk anak2. Sebenarnya tanpa kita sedar sebenarnya aktiviti menyusun kasut dapat merangsang perkembangan minda &fizikal anak-anak. Bagaimana tu ye? Jom kita tengok manfaat daripada aktiviti menyusun kasut untuk anak - anak. Maklumat daripada entry di sini. Manfaat Aktivi Menyusun Kasut Disiplin - Inilah nilai utama yang dapat kita terapkan daripada aktiviti menyusun kasut. Jika kita biasakan anak-anak menyusun kasut, lama kelamaan mereka akan terbiasa meletakkan kasut masing-masing dengan cara yang lebih tersusun. Koordinasi Tangan & Mata - Kasut yang disusun haruslah selari &elok susunannya. Disinilah mereka belajar untuk meningkatkan kemahiran koordinasi mata & tangan masing-masing. Jika kerap melakukannya, mereka akan lebih mahir. Padanan - Kasut harus disusun mengikut saiz, warna &jenis. Dari sini mereka belajar memadankan mengikut kesesuaian. Ianya juga ada ka

Gendong Anak Guna Kain Batik Lepas

Saya memang suka sangat google  dan baca tentang Baby Wearing. Seperti yang kebanyakkan orang tahu Baby Wearing Gear ni agak mahal. Tapi saya sangat tertarik bila saya google, saya jumpa satu video yang ajar cara gendong bayi menggunakan kain batik lepas. Video ini dari Puan Rashidah. Pemilik blog Jom Gendong & FB Page Jom Gendong.  Saya cuba pm Puan rashidah di page Jom Gendong. Orangnya sangat friendly. Dulu saya rasa agak rendah diri bila nak bercakap tentang Baby Wearing ini sebab kebanyakan mereka2 ini mempunyai BW gear yang sangat awesome dan harganya yang agak belum mapu saya beli. Tapi bila berpm dengan Puan Rashidah, dia bagi saya satu semangat baru nak Berbaby wearing... Die bagi advise saya boleh cuba guna kain batik lepas. Saya teringat satu kata-kata die, " Yes, kalau larat nak gendong sebelah bahu, gunalah batik selama mana pun. Orang dulu ada batik je, mana ade ssc bagai. Kita ini ibu zaman moden, badan manja, Tak pernah kerja bendang, angkut kayu api,