Skip to main content

Persediaan Bagi Ibu Yang Bakal Menyusukan Anak (Part 2)

Seperti yang dijanjikan kita sambung entry " Persediaan Bagi Ibu Yang Bakal Menyusukan Anak" ke part 2... Kali ini saya nak berkongsi pulak persedian peralatan untuk menyusukan anak. Sememangnya saya akui persediaan peralatan tersangatlah penting dalam menjayakan penyusuan ini. Pengalaman saya sendiri, masa anak pertama, niat dah ada, ilmu ada sikit tapi peralatan tak lengkap. Akhirnya saya gagal. Alhamdulillah untuk anak kedua, semasa dalam kandungan saya dah plan beli peralatan menyusu. Perkara paling penting bagi saya adalah pump. Alhamdulillah hari pertama Ammar lahir, saya dah dapat 'Breast Pump' yang saya beli secara 'kutu'.

Panjangnya saya membebel ye. Ok kita teruskan kepada misi yang utama....hihihihi...

Persediaan Peralatan Untuk Menyusu.

  1. Buku - "Panduan Menyusu Bagi Ibu Bekerjaya' . Untuk panduan penyusuan, saya ada beli buku ini :-
  2. Botol susu untuk simpan susu. Yang ini saya tak beli. Kakak saya bagi yang dia dah tak guna.
  3. Plastik bag/ plastic linear untuk simpan susu. Ikut keselesaan &  kemampuan masing-masing. Macam saya ada jugak yang saya simpan dalam plastik aiskrim. Lagi murah & jimat space peti ais.
  4. Breast Pump - yang ini keperluan. Jika tidak mampu, boleh je guna "Teknik Marmet'. InyaAllah saya akan kongsikan teknik ini pada entry akan datang. Tapi bagi saya, pump ini sangat membantu saya dalam menjayakan perjuagan BF saya. Saya sekarang guna pump EVE LOVE.
  5. Cooler bag - Yang ini memang sangat penting untuk memastikan susu kekal sejuk & fresh hingga selamat sampai ke rumah.
  6. Warmer - untuk panaskan susu. Warmer ini suhu dia kekal 40 darjah. So, susu akan kekal suam je. Kalau tak mampu beli warmer, jangan sedih ye. Ada cara yang lain. Saya pun tak beli pun warmer ini. Akak saya pinjamkan. Warmer ini saya letak di rumah baby sitter je. Kalau di rumah, saya cuma rendamkan susu dalam air suam.
  7. Deep freezer - yang ini ikut kemampuan & keperluan. Saya tak beli pun....hihihi...

Ok....sekian perkongsian untuk kali ini...InsyaAllah kita bertemu di entry akan datang...Banyak lagi perkongsian untuk ibu-ibu yang bakal menyusukan si manja....


Salam Sayang, 
Ummi Wawa,

Syazwani Mohd Noh
Shaklee Independent Distributor
ID Shaklee : 888841
Call / SMS / Whatsapp: 013-6859903
Email: diwanie_mnz84@yahoo.com.my


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyakit

Comments

Popular posts from this blog

Jom Ambil Tahu Apa Maksudnya Non GMO & GMO?

Sebelum ini saya tak pernah pun ambil tahu pasal GMO or NON- GMO...Sejujurnya dengar pun tak pernah. Tapi lepas jatuh cinta dengan Shaklee & ambil ESP, baru lah saya cuba mencari ilmu tentang Non GMO. Maklumat ini saya baca dari blog , http://ilmansofea.blogspot.com/2014/02/apa-maksud-non-gmo.html .  NON GMO Maksud NON- GMO adalah :- Bahan yang TIDAK DIUBAH SECARA GENETIK atau bahasa mudahnya BAHAN MAKANAN YANG TIDAK DICAMPUR DENGAN BAHAN KIMIA YANG BOLEH MEMUDARATKAN KESIHATAN. Contoh bahan kimia adalah baja kimia. Selalunya kalau makanan bukan dari baja organik memang ada kesan sampingan. Lebih-lebih lagi makan yang diproses untuk dijadikan makanan segera. Contohnya kacang soya yang dikotakkan, kita perlu ambil tahu bahan2 dan cara pemprosesannya. Jika ia tidak dari kacang soya organik, ianya mengandungi khasiat yang rendah &kandungan NITRAT yang tinggi. Kandungan NITRAT yang tinggi boleh membawa kepada KANSER. GMO GMO (Genetically Modified Or

Aktiviti Menyusun Kasut...

Tajuk entry macam...'Eleh susun kasut'. Macam tak ada aktiviti yang lagi best je ek untuk anak2. Sebenarnya tanpa kita sedar sebenarnya aktiviti menyusun kasut dapat merangsang perkembangan minda &fizikal anak-anak. Bagaimana tu ye? Jom kita tengok manfaat daripada aktiviti menyusun kasut untuk anak - anak. Maklumat daripada entry di sini. Manfaat Aktivi Menyusun Kasut Disiplin - Inilah nilai utama yang dapat kita terapkan daripada aktiviti menyusun kasut. Jika kita biasakan anak-anak menyusun kasut, lama kelamaan mereka akan terbiasa meletakkan kasut masing-masing dengan cara yang lebih tersusun. Koordinasi Tangan & Mata - Kasut yang disusun haruslah selari &elok susunannya. Disinilah mereka belajar untuk meningkatkan kemahiran koordinasi mata & tangan masing-masing. Jika kerap melakukannya, mereka akan lebih mahir. Padanan - Kasut harus disusun mengikut saiz, warna &jenis. Dari sini mereka belajar memadankan mengikut kesesuaian. Ianya juga ada ka

Gendong Anak Guna Kain Batik Lepas

Saya memang suka sangat google  dan baca tentang Baby Wearing. Seperti yang kebanyakkan orang tahu Baby Wearing Gear ni agak mahal. Tapi saya sangat tertarik bila saya google, saya jumpa satu video yang ajar cara gendong bayi menggunakan kain batik lepas. Video ini dari Puan Rashidah. Pemilik blog Jom Gendong & FB Page Jom Gendong.  Saya cuba pm Puan rashidah di page Jom Gendong. Orangnya sangat friendly. Dulu saya rasa agak rendah diri bila nak bercakap tentang Baby Wearing ini sebab kebanyakan mereka2 ini mempunyai BW gear yang sangat awesome dan harganya yang agak belum mapu saya beli. Tapi bila berpm dengan Puan Rashidah, dia bagi saya satu semangat baru nak Berbaby wearing... Die bagi advise saya boleh cuba guna kain batik lepas. Saya teringat satu kata-kata die, " Yes, kalau larat nak gendong sebelah bahu, gunalah batik selama mana pun. Orang dulu ada batik je, mana ade ssc bagai. Kita ini ibu zaman moden, badan manja, Tak pernah kerja bendang, angkut kayu api,