Jom MenDonut

Petang ni Allah bagi mood rajin. Allah bagi kekuataj nak buat donut. Dalam menahan sakit dada, umi gagah juga menguli donut.

Yelah tu menguli. Pada hal, resepi tu tak perlu uli beria. Uli asal kan die jadi doh sudah.

Kali ini buat guna gula perang dan unsalted butter.

Umi ni sebelum dapat resepi ni memang tak pandai buat donut. Pernah buat tak menjadi. Tak naik pun donutnya.

Sekarang dah boleh berbangga sikit lah sebab buat donut menjadi.

Ok umi kongsikan resepinya ye.

RESEPI DONUT

2 sudu butter.
(Cairkan dah sejuk Lps tu masukkan sebiji telur dalam butter tadi. Kacau. Letak tepi)

1 cawan air suam.
(Letak gula 4 sudu besar.kacau smpai gula tu larut pastu susu pekat dlm 1 sudu. Kacau lagi. Pastu masukkan 1 paket yis. Transfer la dlm bekas besar sikit sebab yis tu akan naik. Biarkn 10 minit.)

4 cawan tepung
Masukkan adunan butter dengan yis tadi tu. Uli smpai jd doh. Kalau lembik sgt tmbah la tepung sikit2. Tp adunan mmg akan lembik sket. Jgn buat keras2 nti lps goreng donut xgebu.. biar doh tu setengah jam , dah naik tmbuk2 kasi kuar angin.Baru bentukkan dia pstu goreng.

Siap untuk dimakan.

Cubalah ye. Confirrm jadi dan puas hati. Tu umi belanja gambar donut umi yabg belum digoreng.

Salam Sayang,
Ummi Wawa
Agent PuersKidsdom Johor

No comments:

Post a Comment