Skip to main content

Kriteria Pemilihan Soy Protein

Protein sangat penting untuk tubuh kita. Salah satu sumber protein adalah soya (Soy Protein). Tapi sebelum mengambil apa-apa 'Soy Protein', kita perlu mengetahui Kriteria-kriteria dalam pemilihan 'Soy Protein' yang baik.

Kriteria Pemilihan Soy Protein :

1. Kacang Soya itu sendiri mestilah tumbuh membesar secara Organic-
-Kenapa soybeans mesti ditanam secara organis...Sebab kajian penanaman secara kimia (bukan organic) akan menyebabkan nutrisi makanan berkurangan. Dan dari segi kajian, telah terbukti ada hubung kait antara 'cancer' dan 'nitrates'. Jadi amatlah penting 'pesticides', 'fungicide', & 'herbicide' tidak digunakan di sepanjang pembesaran soy bean ini.

2. Soybean itu mestilah Non GMO (tidak dihasilkan secara 'genetic').
- Kenapa soybean mestilah 'non genetic enginereed? Sebab secara umumnya soybean yang dari jenis genetic ini adalah murah untuk dihasilkan (ni lebih kurang vitamin sintetik dan vitamin natural) dan kebanyakan syarikat akan mencari cara untuk menjimatkan kos dan semuanya menggunakan soybean yang dihasilkan secara genetic. Dr Louis J.Pribyl, a Brazilian government scientist menekankan yang berdasarkan kajian , toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

3.Soy Protein itu mesti mempunyai 9 Asid Amino perlu.
- Ini adalah ciri yang amat penting. Badan kita memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormone, jus penghadaman, antibodi, enzyme. If one of the essential amino acid is missing, the immune system can be depressed 30%, and many important body function are delayed or stopped.

4. Dalam proses pembuatan soy isolate, soyflakes mesti dibersihkan dengan air, bukan alkohol.
- Alcohol itu haram, ye lah itu satu hal jugak. Lagi satunya jika dicuci dengan alcohol ianya akan memusnahkan kandungan isoflavones.(up to 88%). Sedangkan isoflavones itu diperlukan untuk mengurangkan risiko kanser. Isoflavones juga penting untuk penyeimbangan hormon dan menaikkan berat tulang.

5. Bahan Anti-thyroid/anti growth substance mesti disingkirkan
- Soy yang mentah mengandungi 'anti-growth', 'anti-tyrosine', substance. sedangkan kalau kekurangan bahan ini akan menyebabkan low blood pressure, low body temperature, and restless leg syndrome. Find a brand that uses an extracting process that remove this substance, yet keep the soy in a raw form in order to maintain the HIGHEST LEVEL OF AMINO ACID and ISOFLAVONES which are very sensitive to heat.

6.  Proses Pembuatan Soy Protein sebaiknya tanpa pemanasan
- Amino Acid sangat sensitif dengan suhu yang panas.In some studies, cooking protein has been shown to destroy up to 50% of some ESSENTIAL AMINO ACIDS. If an individual consistently consumes a diet that is lacking in all of the essential amino acids, inadequate brain development and hormones, or other body tissue development can be the result.

7. Soy isolate itu mesti ditambah dengan unsur calcium.
- Kajian / artikel melaporkan bahawa serbuk soy adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan kerapuhan tulang. Dan oleh yang demikian unsur calsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soy protein itu untuk meneutralkan kembali serbuk soy itu. Kebanyakan pengusaha / pengeluar protein tidak menambah cukup kalsium.

Ketujuh-tujuh kriteria tersebut ada pada ESP Shaklee. Kesimpulannya, ESP Shaklee adalah SELAMAT..Jangan ragu2 dengan ESP Shaklee ye..

Credit

 Syazwani Mohd Noh
Shaklee Independent Distributor
ID Shaklee : 888841
Call / SMS / Whatsapp: 013-6859903
Email: diwanie_mnz84@yahoo.com.my


*Produk ini bukan bertujuan untuk mendiagnos, merawat, menyembuhkan atau mencegah sebarang penyaki

Comments

Popular posts from this blog

Jom Ambil Tahu Apa Maksudnya Non GMO & GMO?

Sebelum ini saya tak pernah pun ambil tahu pasal GMO or NON- GMO...Sejujurnya dengar pun tak pernah. Tapi lepas jatuh cinta dengan Shaklee & ambil ESP, baru lah saya cuba mencari ilmu tentang Non GMO. Maklumat ini saya baca dari blog , http://ilmansofea.blogspot.com/2014/02/apa-maksud-non-gmo.html .  NON GMO Maksud NON- GMO adalah :- Bahan yang TIDAK DIUBAH SECARA GENETIK atau bahasa mudahnya BAHAN MAKANAN YANG TIDAK DICAMPUR DENGAN BAHAN KIMIA YANG BOLEH MEMUDARATKAN KESIHATAN. Contoh bahan kimia adalah baja kimia. Selalunya kalau makanan bukan dari baja organik memang ada kesan sampingan. Lebih-lebih lagi makan yang diproses untuk dijadikan makanan segera. Contohnya kacang soya yang dikotakkan, kita perlu ambil tahu bahan2 dan cara pemprosesannya. Jika ia tidak dari kacang soya organik, ianya mengandungi khasiat yang rendah &kandungan NITRAT yang tinggi. Kandungan NITRAT yang tinggi boleh membawa kepada KANSER. GMO GMO (Genetically Modified Or

Aktiviti Menyusun Kasut...

Tajuk entry macam...'Eleh susun kasut'. Macam tak ada aktiviti yang lagi best je ek untuk anak2. Sebenarnya tanpa kita sedar sebenarnya aktiviti menyusun kasut dapat merangsang perkembangan minda &fizikal anak-anak. Bagaimana tu ye? Jom kita tengok manfaat daripada aktiviti menyusun kasut untuk anak - anak. Maklumat daripada entry di sini. Manfaat Aktivi Menyusun Kasut Disiplin - Inilah nilai utama yang dapat kita terapkan daripada aktiviti menyusun kasut. Jika kita biasakan anak-anak menyusun kasut, lama kelamaan mereka akan terbiasa meletakkan kasut masing-masing dengan cara yang lebih tersusun. Koordinasi Tangan & Mata - Kasut yang disusun haruslah selari &elok susunannya. Disinilah mereka belajar untuk meningkatkan kemahiran koordinasi mata & tangan masing-masing. Jika kerap melakukannya, mereka akan lebih mahir. Padanan - Kasut harus disusun mengikut saiz, warna &jenis. Dari sini mereka belajar memadankan mengikut kesesuaian. Ianya juga ada ka

Gendong Anak Guna Kain Batik Lepas

Saya memang suka sangat google  dan baca tentang Baby Wearing. Seperti yang kebanyakkan orang tahu Baby Wearing Gear ni agak mahal. Tapi saya sangat tertarik bila saya google, saya jumpa satu video yang ajar cara gendong bayi menggunakan kain batik lepas. Video ini dari Puan Rashidah. Pemilik blog Jom Gendong & FB Page Jom Gendong.  Saya cuba pm Puan rashidah di page Jom Gendong. Orangnya sangat friendly. Dulu saya rasa agak rendah diri bila nak bercakap tentang Baby Wearing ini sebab kebanyakan mereka2 ini mempunyai BW gear yang sangat awesome dan harganya yang agak belum mapu saya beli. Tapi bila berpm dengan Puan Rashidah, dia bagi saya satu semangat baru nak Berbaby wearing... Die bagi advise saya boleh cuba guna kain batik lepas. Saya teringat satu kata-kata die, " Yes, kalau larat nak gendong sebelah bahu, gunalah batik selama mana pun. Orang dulu ada batik je, mana ade ssc bagai. Kita ini ibu zaman moden, badan manja, Tak pernah kerja bendang, angkut kayu api,